zpět

Sůl nad zlato?

Známá pohádka reflektuje zejména nepostradatelnost stolní soli v kuchařském umění, protože sůl zvýrazňuje chuť jídla. Avšak z čistě ekonomického pohledu bychom v dnešní době mohli namítnout, že sůl stojí pár korun…

Není to tak jednoznačné. Cena soli se v jednotlivých případech totiž může výrazně lišit. V čem spočívá rozdíl? Ve způsobu získávání, to znamená v kvalitě.

Rafinovaná a přírodní sůl

Největší podíl na trhu tvoří rafinovaná stolní sůl. I sůl, která je označována jako „mořská sůl“, bývá obvykle rafinovaná. Rafinovaná sůl je čistě bílá, zbavená téměř všech stopových prvků a minerálních látek. Navíc obsahuje chemické přísady, které mají zabránit např. hrudkování nebo vlhnutí soli.

Přírodní mořská sůl se získává v solných zahradách působením slunce a větru. Zachovává si všechny cenné minerální látky (jako hořčík, draslík, vápník) a stopové prvky, proto je její barva lehce našedlá.

Potřeba soli

Minerálních látek a stopových prvků obsahuje  přírodní sůl okolo 15%, zbývající převážnou část tvoří sodík a chlor.

Sodík, hlavní prvek soli, je obsažen také v řadě potravin, jako jsou všechna masa, vejce nebo některé druhy zeleniny. Má zásadotvorný účinek a je důležitý pro udržování rovnováhy mezi kyselinami a zásadami v těle (např. maso nebo obiloviny a další potraviny jsou kyselinotvorné).
Chlor, druhý nejvýznamnější prvek soli, je součástí kyseliny chlorovodíkové (nejsilnější trávicí šťáva). Sůl posiluje trávení.

Podle čínské tradice sůl usměrňuje energii člověka dovnitř (užití soli je přirozeně vyšší v chladnějších obdobích), střídmé množství prospívá ledvinám (nadměrné škodí) a regulaci množství tekutin v těle, potlačuje škodlivé látky v těle, dokáže (opět v malém množství) přemoci otravu z nekvalitního jídla nebo nevhodné kombinace jídla, podporuje jasnější a soustředěné vnímání.

Problémy nastávají s konzumací příliš velkého množství soli, navíc pokud je v její rafinované podobě.

Konzumace soli

Doporučené denní dávky soli se od sebe liší z hlediska jednotlivých zemí. Doporučená denní dávka soli pro dospělého člověka bez zdravotních komplikací je v České republice maximálně pět gramů. Ve skutečnosti je naše spotřeba 3x vyšší. Přitom naše tělo potřebuje pouze okolo jednoho gramu soli denně.

 

Problém nadměrného užívání soli spočívá do značné míry v konzumaci tzv. „skryté soli“, kterou obsahují průmyslově zpracované potraviny (instantní pokrmy, polotovary, uzeniny, paštiky apod. obsahují vysoké procento soli).

Nadměrná konzumace soli zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a mozkové mrtvice, způsobuje vysoký krevní tlak, ledvinové potíže, zhoršené vstřebávání některých živin, např. nedostatek vápníku, který vede k oslabení kostí.

Několik tipů k užívání soli

Používejte přírodní (nerafinovanou) sůl, chuť na slané se po několika týdnech většinou výrazně sníží. Přírodní sůl naše tělo snadněji odbourává.

Omezte ve své stravě průmyslové potraviny s vysokým obsahem „skryté soli“.

Vyhněte se zbytečnému dodatečnému solení, které bývá častým zlozvykem. Sůl by měla  zvýraznit chuť jídla, nikoli mu dominovat.

K zachování rovnováhy sodíku a draslíku v důsledku nadměrné konzumace soli využívejte zejména listovou zeleninu (obsahuje ve velké koncentraci draslík).

Snižte konzumaci cukru, omezíte zároveň chuť na slané.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *